Moda anilor 1920. Sursa: Pinterest

Moda anilor 1920. Sursa: Pinterest

Prima mea dragoste a fost o rochie din dantela crem, lunga pana la pamant, cu un guler inalt si o trena in volanase care atarna mereu pe jos. Impreuna, formam tinuta perfecta: ea, o palarie cu boruri largi si funde galbene, o umbrela de soare sprijinita de un umar, iar eu, prins pe guler, ca un pandantiv. Sa fi fost prin 1900, intr-o epoca asa frumoasa…

Prin anii ’20, am facut o pasiune nebuna pentru o rochie alba cu talie lasata, dintr-un satin splendid. Era pana la genunchi, cu paiete sclipitoare si franjuri care se zbantuiau in ritm de  Charleston. Eu ma potriveam ca turnat pe umarul ei, cu evantaiul, cu tunsoarea bob si tenul palid, rujul rosu si extravaganta…

Rochie din matase si dantela, anii 1900 Sursa foto: Pinterest

Rochie din matase si dantela, anii 1900
Sursa foto: Pinterest

In 1950, eu si o jacheta cambrata in alb-negru eram de nedespartit si o buna bucata de vreme am fost cuplul deceniului. Oh, mi-as dori sa ma pot intoarce in timp!

20 de ani mai tarziu, pusesem ochii pe o camasa lunga, in imprimeuri florale rosii, verzi si albastre, dar n-a fost sa fie. Bentitele colorate si pantalonii evazati nu erau de mine, dar ei ii umbla mintea la ele si n-am putut sa o opresc.

Nici in 1980 nu m-am simtit in largul meu, desi am avut o scurta aventura cu o bluza lasata pe un umar. Si, desi nu ma potriveam cu ea, nici cu cerceii mari si bratarile de plastic in culori tari pe care le iubea mai mult decat pe mine, nu-mi pare rau.

Marturisesc, m-a cam lasat memoria de la o vreme. Ce pot sa va spun, nu-mi mai aduc aminte totul! Au trecut, totusi, mai mult de o suta de ani de cand le vad. De cand ma tot indragostesc, si degeaba, pentru ca obiectul iubirii mele e efemer…

Cum adica, cine sunt eu?

Bine, m-ati prins. Sunt un fluture de aur, cu perle gri prinse pe aripi. Desi, daca m-ati vedea, mi-ati spune, mai simplu, „o brosa veche”. Mostenire de familie, trecuta de la mama la fiica si dintr-o moda in alta. Si va spun, doamnelor si domnilor, ca am vazut multe la viata mea. Fie ca am fost parte din piesele vestimentare ale vremii, fie ca am ramas in cufarul de lemn, langa oglinda, mi-am dat seama: oamenii au cautat intotdeauna tinuta perfecta. Indiferent de moda.

O tinuta impecabila e ca o reteta, iar primul ingredient e Potriveala: se construieste de la haine potrivite siluetei pe care o imbraca, sa nu fie nici prea largi, si nici prea stranse, ci „exact cum trebuie”. Nici nu spun ca trebuie sa fie curate si calcate, caci asta se intelege de la sine. Apoi vine Armonia, care sopteste ca intre forma vesmintelor si cea a trupului trebuie sa fie pace, altfel incepe razboiul defectelor care ies in evidenta. Sa nu uit nici de Bunul Gust si Eleganta, si nici n-am ajuns inca la alte elemente, incepand de la par si ten pana la unghii si pantofi.

 

audrey-hepburn_little_black_dress

Little black dress
Sursa foto: osaelegraph.org

A, dar uite ca m-a lovit filozofia si n-am apucat sa va spun ce aveam pe suflet.

Eu am iubit multe haine la viata mea, dar toate au avut aceeasi soarta. Oricat de bine ne-am fi potrivit, oricat de frumoase ar fi fost, oricat , mai devreme sau mai tarziu, timpul isi punea amprenta pe ele. Se strangeau in scame si se destramau pe la tivuri, se gaureau si isi pierdeau culoarea, apoi, inevitabil, dispareau.

Ma rog, erau aruncate.

Dar acum m-am indragostit din nou si…am sperante ca s-ar putea sa ne constuim o istorie impreuna. Ne potrivim atat de bine, eu si noua rochie neagra, eleganta, perfecta, adevarata reprezentanta a eternei „little black dress”. Va jur, ar putea s-o poarte, peste ani, si fiica, si nepoata, si stra-stra-nepoata… atat timp cat nu se va destrama, ca toate celelalte haine.

bosch-250x250Si sunt sigur ca nu va pati asta, ba dimpotriva: va avea o istorie lunga si va fi lasata mostenire, impreuna cu mine. Pentru ca deja suntem intr-o noua era, cu tehnologie avansata, si noile electrocasnice nu mai chinuie tesaturile. Si ma gandesc taman la fierul de calcat  Bosch, pe care am avut placerea sa-l cunosc saptamana asta. Ce carbuni incinsi, ca in 1900? Nu, nu, acum vorbim de temperaturi potrivite pentru fiecare tip de material. De program special pentru protectia tesaturilor delicate si a hainelor de culoare inchisa. Vreti sa aflati mai multe?  Intrati pe Marketonline.ro. Eu ma intorc la rochia mea neagra. Impreuna vom face istorie!

***

Acest articol, povestit de o brosa din batrani lasata mostenire, participa la SuperBlog 2013🙂

Sursa primelor doua  fotografii: Pinterest

tds373117p